W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klas VII i VIII naszej szkoły przystąpili do II Ogólnopolskiego Projektu Empatyczna klasa. W ramach co miesięcznych misji wykonywali różne zadania, które następnie były dokumentowane przez koordynatorki – Urszulę Kaniewską i Zofię Cichomską. Projekt ma na celu kreowanie postawy lojalności, współpracy i pomocy wśród dzieci i młodzieży. Jego założeniem jest rozwijanie u dzieci i młodzieży umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób oraz reagowania na dany sposób zachowania.
Empatyczna Klasa jest odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w roku szkolnym 2021/2022 tj. wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro, kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie oraz wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
Cele szczegółowe projektu:
– rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi,
– zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy,
– nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi,
– uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych,
– integracja zespołu klasowego,
– budowanie u dzieci i młodzieży świadomości własnych uczuć,
– kształtowanie pozytywnych postaw społecznych oraz niwelowanie negatywnych zachowań dzieci i młodzieży poprzez włączenie jej w działalność wolontariacką,
-wyrabianie zdolności do samomotywacji,
– wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych -przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów,
– uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych,
– kształtowanie kompetencji kluczowych ,
Realizując zadnia projektowe nasi podopieczni zorganizowali m. in. Dzień Życzliwości, Dzień Miłej Wiadomości, przeprowadzić akcje charytatywne (zbiórki pieniędzy na UNICEF czy zebrać używane zabawki dla dzieci z potrzebujących rodzin), przygotować kartki na Dzień Chorego, które następnie trafiły do pacjentów szpitala w Turku. Poza tym współpracowali ze Szkołą Podstawową w Chlebowie, malowali plakaty, rozmawiali o ekologii, emocjach czy zdrowym odżywianiu.
Wszystkie akcje spotkały się z bardzo miłym przyjęciem naszych uczniów i dużym zaangażowaniem z ich strony. Z pewnością w kolejnym roku szkolnym również przystąpimy do tego projektu. Realizacja zadań z projektu Empatyczna klasa wpisuje się również w Innowację pedagogiczną prowadzoną w klasie VII.