Innowacją objęci zostali uczniowie klas 5-8. Prowadzona była na lekcjach geografii. Innowacja powstała w celu zainteresowania uczniów geografią oraz z potrzeby nauczenia uczniów posługiwania się mapą. Uczniowie na lekcjach geografii odręcznie rysowali mapy. Ważnym elementem innowacji jest ćwiczenie pamięci deklaratywnej – świadomej u uczniów. Pamięć świadoma wymaga udziału świadomości w przypominaniu, to znaczy potrzebny jest jakiś świadomy proces kierujący odtwarzaniem informacji.
Cele:
– rozwijanie zainteresowań geograficznych i podróżniczych,
– kształtowanie umiejętności posługiwania się mapą,
– nauka orientowania się na mapie,
– rozwijanie wyobraźni,
– ćwiczenie pamięci deklaratywnej (świadomej),
– poznawanie przestrzeni geograficznej świata.
Program innowacji został opracowany zgodnie z programem nauczania geografii w klasach 5-8. Innowacja przewiduje zapoznanie uczniów z mapami tematycznymi poszczególnych państw i kontynentów. Uczniowie na lekcjach geografii przez pierwsze 5 minut lekcji rysowali odręcznie w gładkich zeszytach mapy związane z danym tematem lekcji. Na początku z pomocą nauczyciela, później samodzielnie.
Innowacja będzie kontynuowana w kolejnym roku szkolnym.
Autor innowacji: Tomasz Suleja