„Książki dzieciństwa – misiowy ranking książkowych hitów dzieci i rodziców”
„Przyjaciel na całe życie”
Nie trzeba bać się, że czasami
zmęczy nas książka albo znuży.
Bo ona chce pogadać z nami,
namówić chce nas do podróży,
pocieszyć chce, rozśmieszyć nieraz,
chce pożartować, bawić, uczyć
i kolorowy świat otwierać […]
Hanna Łochocka
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony, bardzo trudno jest zachęcić dzieci do czytania książek. Aby zminimalizować problem i zainspirować je do czytania, od października 2020 r. w oddziale przedszkolnym i w trzeciej klasie realizowany był moduł I „Książki dzieciństwa– misiowy ranking książkowych hitów dzieci i rodziców” w ramach innowacji pedagogicznej „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. Celami było upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci z oddziału przedszkolnego i uczniów edukacji wczesnoszkolnej, wprowadzenie nawyku sięgania po książki od najmłodszych lat oraz czerpania satysfakcji i przyjemności z czytania, rozbudzanie zainteresowań pięknem i bogactwem literatury dziecięcej.
Moduł tego projektu dążył do wspólnego wyszukiwania ulubionych pozycji książkowych wg określonych przez Misiową Mamę tematów, tworzenia recenzji oraz nawiązania do doświadczeń czytelniczych dzieci. Większość z nich wymieniała popularnych i cenionych polskich wieszczów, jak np. Aleksander Fredro, Maria Konopnicka czy Julian Tuwim. Wśród polecanych książek z dzieciństwa znalazły się dawne utwory, bajki i wiersze („W pustyni i w puszczy”, „Dzieci z Bullerbyn”, „Słoń Trąbalski”, „Co słonko widziało?”, ”Małpa w kąpieli” czy „Piękna i Bestia”, O rybaku i złotej rybce” oraz „Martynka” i ”Basia” – cykl książek dla dzieci).
W ramach tego modułu dzieci poznały interesujące książki, które były czytane przez nauczyciela lub samodzielnie przez uczniów. Dzieci wytrwale słuchały treści bajek czy wierszy, bo ich zadaniem było dopasować ilustracje według kolejności zdarzeń w utworze. Prezentowały także swoje ulubione książki na forum grupy, rozwijając swoje kompetencje językowe. Ponadto wszyscy uczestniczyli w pracach plastyczno-technicznych oraz wykonywali różnego rodzaju zadania, m.in.: zagadki rysunkowe dla kolegów z grupy, dobierali tytuł i głównych bohaterów do wybranej ilustracji z bajki, rysowali lub kolorowali interesujące wydarzenia. Projekt zakończył się pod koniec maja, gdzie podsumowałyśmy jego realizację oraz wiadomości zdobyte przez dzieci w czasie jego trwania.
Warto pamiętać, iż kontakt dziecka z książką, to nie tylko miło spędzony czas, ale przede wszystkim wzbogaca on słownictwo, kształtuje wiedzę o otaczającej rzeczywistości, pobudza fantazję, przezwycięża lęki oraz uczy szacunku i buduje pozytywny obraz świata i siebie.
Na poniższych zdjęciach prezentujemy fotograficzną relację z realizacji omawianego modułu.
Opracowanie: Grażyna Pasik, Ilona Wojtczak