Przedszkole powinno wyposażyć dzieci w elementarne wiadomości na temat przyrody, jej znaczenia w życiu człowieka i zwierząt, a także sukcesywnie wprowadzać podstawowe elementy ochrony środowiska naturalnego.
Ta pierwsza instytucja edukacyjna w życiu dziecka poprzez różnorodne działania w tym zakresie ma na celu kształtować w nim postawę ekologiczną, która powinna charakteryzować się szeroką zdolnością percepcji wobec zjawisk przyrodniczych, ciekawością świata i praw nimi rządzących, odpowiedzialnością wobec wszelkich form życia, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi.
Dzieci interesują się wszystkim, co dzieje się w ich najbliższym otoczeniu i wypytują dorosłych o różne szczegóły związane z uprawą roślin, z hodowlą zwierząt i ze wszystkimi sprawami, które się wokół nich odbywają. Wiele z tych wiadomości przynoszą do przedszkola i tu poddają je sprawdzeniu.
Punktem wyjścia naszych działań jest naturalna ciekawość dzieci. Projekt edukacyjny „Wiosenne zabawy przyrodniczo-badawcze” realizowany obecnie ma na celu:
– budzenie zainteresowania przyrodą,
– kształtowanie pożądanych postaw przyrodniczych,
– wyrabianie postaw proekologicznych,
– budzenie pasji,
– dostarczenie wiadomości na tematy przyrodnicze,
– wyrobienie nawyku obserwacji przyrody,
– uczenie właściwego zachowania się w kąciku przyrody,
– prowadzenie zabaw badawczych celem zgłębiania wiedzy przyrodniczej, zaciekawienia i zainteresowania,
– wdrażanie do zdrowego stylu życia.
„Wiosenna zabawa z przyrodą” rozpoczęła się od etapu pierwszego, w którym przedszkolaki założyły wiosenną uprawę cebuli, szczypiorku, fasoli, kopru, sałaty, pszenicy i owsa. Projekt zakłada systematyczną obserwację wzrostu roślin, notowanie wyników obserwacji na kartach obserwacji, fotografowanie i codzienna opieka nad roślinami.
Końcowym etapem będzie wyhodowanie posianych roślin, a przypadku cebuli, szczypiorku i sałaty ich degustacja.
Prowadzone w tym zakresie działania stwarzają przestrzeń do zaspokojenia ciekawości przedszkolaków. Budują obszar, w którym dzieci będą mogły potwierdzić swoje początkowe hipotezy odnośnie uprawy roślin.
Wychowawczynie oddziałów przedszkolnych
Ilona Wojtczak i Grażyna Pasik